top of page

ABOUT ME

I am a civil engineer, I worked in Italy, Russia, Turkey and Latin America as project coordinator of sustainable developments in large urban areas.

I love Rome, for this reason in the last ten years I have committed myself to trigger change in my city by focusing primarily on mobility congestion problems. On behalf of Rome City Council I decided, as first step, to encourage the use of bicycles by setting a cycling plan to turn Rome into a bike friendly city. The plan that I developed was approved by the City Council (with transversal support from both political majority and opposition).

More than on my engineering activities applied to matters of environmental and sustainable development, my vocation is towards international cooperation in developing countries. In 2014, on behalf of the no profit association "Friends of Huaycan" and NGO “IBO Italia” I went to the Huaycan favela in Lima, Peru, where I used my skills to evaluate the technical and economic feasibility of a new structure aimed to host young local people. Downstream the mission carried on in Lima, I lobbied to organize an international partnership aimed to realize the new structure; in the partnership I involved the Department of Urban Design of the University of Strathclyde (UK). The partnership has designed a draft project based on an innovative process of construction named "Construction & Therapy", developed at the University of Strathclyde.

In 2013 I established a cultural association with the aim to regenerate deprived or vacant green areas in cities. The association designed a concept to transform a one-hectare deprived area in a new community center for local citizens in the city center of Rome. The concept included the environmental regeneration of the area, activities for social inclusion of disadvantaged groups and sport activities. The concept obtained approval from all the political parties of Rome.

As soon as I have free time, my passion for nature and diversity pushes me to travel in the wilderness or in developing countries.

I love and practice, freeride, windsurf and diving sport in which I obtained the patent of dive master.

___________________________________________

Sono ingegnere civile, negl’ultimi vent’anni ho lavorato in Italia, Russia, Turchia ed America Latina coordinando progetti di sviluppo sostenibile nelle grandi aree urbane.

Amo la mia città e per questo negli ultimi dieci anni mi sono impegnato per avviare un processo di trasformazione puntando principalmente sulla modifica del sistema di mobilità urbana.

Per conto dell’Amministrazione ho avviato le prime misure per incentivare l’uso della bicicletta a Roma e successivamente ho definito il "Piano quadro della ciclabilità" contenente tutte le misure necessarie per trasformare Roma in città ciclabile. Il piano è stato approvato nel Consiglio della città  da tutte le forze politiche di maggioranza ed opposizione.

Oltre alla mia formazione di ingegnere applicata a progetti ambientali e di sviluppo sostenibile, la mia vocazione è quella dell’impegno sociale e di cooperazione verso categorie svantaggiate e paesi in via di sviluppo. Nel 2014, per conto della Onlus Amici di Huaycan e della ONG IBO Italia, mi sono recato a Lima dove  ho utilizzato le mie competenze per la progettazione di una nuova struttura di accoglienza doposcuola. A valle della missione, ho svolto attività di lobby per la costruzione di un partenariato internazionale finalizzato alla realizzazione del progetto coinvolgendo il dipartimento di Urban design dell’Università di Strathclyde (UK). La costituzione del partenariato ha consentito la redazione di un progetto basato sul metodo innovativo di “Constructione & Therapy”.

Nel 2014 ho anche costituito un'Associazione Culturale con l’obiettivo di riqualificazione di aree urbane degradate. L’associazione ha prodotto un concept di progetto per la trasformazione di un parco urbano degradato nel centro di Roma in un centro di aggregazione per i cittadini del quartiere. Il Concept, che prevedeva la riqualificazione ambientale dell’area, attività di inclusione sociale di categorie svantaggiate, attività sportive, ha ottenuto l’approvazione dei referenti politici di Roma.

Appena possibile il mio amore per la natura e per la cooperazione mi spinge a viaggiare in luoghi incontaminati o in paesi in via di sviluppo. Pratico il freeride, il windsurf ed il diving. nel 2016 ho conseguito il brevetto di divemaster.

bottom of page